Hoera, ik ben precies 10 jaar creatief zelfstandige! En hoewel ik op 1 januari 2010 officieel startte, begon het eigenlijk al eerder. Hieronder geef ik je 6 tips om te starten als creatief ondernemer. En je leest meteen wat je nog niet van me wist, zoals dat ik op mijn 17e al in opdracht plaids maakte en ik ondertussen 2 andere vakgebieden heb versleten. Lees en doe je lekker mee?

1. Start met weinig middelen

Je hebt niet veel nodig om je product of dienst te koop aan te bieden. Waarschijnlijk heb je een computer, internet, foto’s een tekst van jouw toffe aanbod. Start! Gebruik bestaande platforms zoals sociale media of Marktplaats. Dit zijn hele fijne eerste stappen om te verkennen hoe en tegen welke prijs jij jouw product of dienst kan aanbieden.
Toen ik 17 en thuiswonend was, werkte ik eigenlijk al als ondernemer door opgeknapte meubeltjes en zelfgemaakte patchworkplaids in mijn webshop te verkopen. Geen ervaring, vermogen, ondernemersplan of hulp. Gewoon beginnen uit enthousiasme en gebruik maken van de middelen die er wél zijn.

2. Maak jouw specifieke (niet-bestaande) vakgebied

Zorg dat je creatieve aanbod duidelijk en uitgesproken is. ‘Illustraties’ is een duidelijke term, maar wordt specifieker met jouw eigen stijl. Maak het concreter en wordt portretillustrator. Of val op door een niet-bestaand vakgebied te creëeren: ik startte in 2010 als zelfstandige omgevingspedagoog. Een niet-bestaande term, maar ik had mijn afstuderen aan de opleiding Pedagogiek hierop gericht en er een landelijke scriptieprijs mee gewonnen. Met deze specifieke kennis begon ik maar gewoon: ik was 22 en gaf workshops door het hele land, schreef voor vakbladen en gaf pedagogisch beleidsadvies. Jouw aanbod hoeft dus niet al te bestaan om verkocht te kunnen worden.

Zie je hoe ik hier als jonge startende ondernemer mijn hachje verdedig voor de starterstrofee? Die jongen Gijs op linksachter kaapte ‘m uiteindelijk voor me weg. Rechts in mijn huidige meest fijne werkplekjes: tekenend in koffietentjes.

3. Benoem jezelf tot wat je wilt zijn

Noem jezelf illustrator, stylist of ‘maker van moois’. Geef jezelf de titel die voor jou raakt waar het om gaat. En belangrijker: ga erachter staan. Daarbij hoort dat je zelfverzekerd over je onderneming praat, dus spreek niet van ‘je bedrijfje’, tegen wie je het ook hebt.
Na omgevingspedagoog ben ik me ‘illustrator’ gaan noemen, nog voordat ik er opdrachten in kreeg. Hoe? Maak een website met daarop deze termen en je bent het. (Dit geldt natuurlijk alleen voor niet-beschermde beroepsgroepen: je kan jezelf natuurlijk niet zomaar chirurg noemen.)

Oude versies van mijn website, toen ik nog omgevingspedagogiek en later ook interieurstyling deed onder de bedrijfsnaam ‘Vivifier’ (klik om te vergroten).

4. Start voordat je er ‘klaar’ voor bent

Er is niemand die jou het startsein gaat geven en je bent er nooit klaar voor. Dus beter begin je ver voordat je denkt te kunnen starten, want al gaande leer je het meest en snelst.
Eind 2014 besloot ik dat er een workshop Handlettering moest komen want ik wilde zelf leren letters tekenen. Toen de workshop was uitverkocht, ben ik ‘m maar eens gaan schrijven. Had ik de workshop eerst gemaakt, dan was ik waarschijnlijk teruggekrabbeld voor ik ‘m had durven aanbieden. Blij dat ik het heb gedaan want uiteindelijk leidde dit tot mijn boek over Handlettering.

 
Tijdens workshops over omgevingspedagogiek, Handlettering en Recipe drawing.

5. Durf je diploma’s uit te zwaaien

Best even spannend om dat waar je hard voor hebt gewerkt los te laten. Door afscheid te nemen van je oude jasje of keurslijf, kan je je vrij bewegen in je nieuwe creatieve onderneming. Ga vol voor je plan en leg alle focus daarop.
Ik liet Pedagogiek los door de opleiding Interieurstyling te doen. Die rondde ik cum laude af, maar liet ik gaan omdat het als stylist niet lukte zoals ik wilde. Daarmee nam ik ook nog eens afscheid van een creatieve droom. Door beide vakgebieden te laten gaan, kon ik vol voor mijn huidige werk als illustrator gaan, waar ik geen diploma voor heb.

6. Deel wat je doet

Hoe klein ook, deel wat je maakt of doet. Laat online en live zien wie je bent en wat je kunt. Je kan wel zéggen dat je tekent, maar met een lege Instagramfeed of een website zonder voorbeelden, bestaat je werk niet en weet niemand wat je kunt.

Ik ben benieuwd: zou jij interesse hebben in een workshop of een 1-op-1-sessie van mij om te leren hoe jij je creatieve onderneming kan opzetten of verbeteren? Het lijkt me een mooie toevoeging aan mijn bedrijf op termijn. Laat je reactie hieronder achter!